Ben Viegers, colorist van vooroorlogs Westland
Enige tijd geleden kwam een topstuk van de kunstschilder Bernardus Petrus Viegers (1886-1947) op de markt waarvoor het Westlands Museum interesse had. Vanwege ontoereikende financiën ging het schilderij het Westland helaas voorbij. Het betrof een afbeelding van uniek Westlands erfgoed: het nog gespaard gebleven Heilige Geesthofje in Naaldwijk. Het sluimerend zonlicht dat op de vrouwen in klederdracht valt, accentueert de ouderdom van de huisjes waarmee de bomen een goede balans vormen. Viegers, navolger van de Haagse School, is momenteel ‘in’ als colorist, met zijn temperamentvolle kleurgebruik. Dit blijkt uit een grote overzichtsexpositie in het Noord-Veluws Museum te Nunspeet in 2014 en de uitgave van een biografie ‘Door de ogen van Ben Viegers’.De indruk werd gewekt dat hij vooral een Veluwse schilder was. Daar heeft hij echter maar negen jaar gewoond; hij woonde het langste deel van zijn leven in Den Haag. Vaak trok hij het Westland in. Hij had een voorliefde voor de ‘Westlander schuit’.

Ben Viegers, Het Heilige Geesthofje in Naaldwijk, 1928, olie op doek, herkomst
Venduehuis Den Haag
Ben Viegers was een autodidact die het verfmengen, tekenen en decoreren in de koetsenbouwloods van zijn grootvader leerde. Daarnaast kreeg hij les van Charles Dankmeijer, ook een Westland-schilder. Hij schilderde het gesloopte jachtslot Torenzicht in Poeldijk. De verdienste van Viegers is dat hij het vooroorlogse Westland voor jong en oud in aantrekkelijke beelden heeft vastgelegd. Dit geldt ook voor een zeldzame weergave van de ‘zeilende westlander’ waarover de oude tuinbouwpionier Jan Barendse schreef: ‘In de zomer zagen de Zweth en de Gantel bruin van de zeilen’. Ze vervoerden Westlandse producten, met name fruit uit de vele boomgaarden. Viegers’ harmonische kleuren brengen hier als het ware wind in de zeilen op een sombere dag.

Ben Viegers, Een zeilende westlander, ca.1920, olie op doek, particuliere collectie