Hubert Bekman – schilder van een verdwenen tuindersdorp

De Voorburgse schilder Hubert Bekman (1886-1974) was kind aan huis in het Westland. In  topografisch herkenbare tekeningen geloofde hij niet; het ging hem om de sfeer en de indruk die het kunstwerk achterlaat in de beleving van kijkers. Wel kon hij goed herkenbare streekelementen weergeven. Zo heeft hij op veel schilderijen een Westlandse schuit vereeuwigd, met de tuinder die zijn producten vervoert. Of schoorstenen als beeld van agrarische industrialisatie. En ook de druivenmuur, inmiddels bijna verdwenen erfgoed, maar toen een symbool van een glorieproduct.

Bekman had de Academie gedaan en was ontwerper bij de PTT (nu KPN). Samen met Kees Andréa en Herman Berserik was hij lid van de Haagse groep Verve die zich met modern figuratief werk als een tegenhanger beschouwde van de ‘driftschilders ‘van de Amsterdamse Cobra groep (Appel, Corneille). De charme van zijn schilderijen zit hem ook in de wat naïeve stijl  en de heldere, vrolijke kleuren. Bekman leverde werk aan onder andere het Rijksmuseum en Kunstmuseum Den Haag. Ook het Westlands Museum bezit enkele werken.

Hubert Bekman, De oprukkende stad ,olie op doek, particuliere collectie.

Bekman  was gelovig en maatschappelijk betrokken. In zijn laatste jaren werd hij geraakt door het thema van de oprukkende stad . Het voorheen pittoreske dorp Loosduinen, opgeslokt door de stad, lijkt model te staan in bijgaand schilderij. Bovenin zien we nieuwbouwflats. Het kerkje is herkenbaar als het in 1971 afgebroken gereformeerde kerkje. De bomende tuinder lijkt weg te lopen van dit  apocalyptische tafereel. Zijn schuit bevat lege kisten en ‘oude zooi’ staat tegen de bouwvallige druivenmuur. Een schets van wat er overbleef van Loosduinen. Eigenlijk leent Bekmans werk zich prima voor een expositie in het Westlands Museum met als thema de leefbaarheid van een alsmaar dichter bebouwd Westland…

Maarten van der Schaft, Oktober 2019